Fèrula de descàrrega

A causa de diversos factors, un elevat percentatge de la població utilitza una fèrula de descàrrega cada nit per millorar diferents mals i afeccions i, per descomptat, millorar també la qualitat del seu somni. No obstant això, existeix encara un gran desconeixement sobre aquests aparells dentals. A continuació t'explicarem de manera clara què és i per a què serveix una fèrula de descàrrega, així com les diferents patologies que es poden corregir amb elles, els seus símptomes i les seves principals cures.

1. Què és i per a què serveix la fèrula de descàrrega?

Una fèrula de descàrrega, també anomenada fèrula dental, no és més que un aparell dental realitzat en resina que es fa a mida de la mandíbula de cada pacient, per la qual cosa cadascuna és totalment diferent. Aquesta espècie de motlle dental pot col·locar-se bé en l'arcada superior o bé en la inferior, depenent de les característiques personals i orals del pacient.
Normalment, la fèrula de descàrrega, com el seu propi nom indica, serveix per descarregar sobre ella tota la tensió que moltes persones acumulen en la seva mandíbula al dormir, o bé per impedir que els músculs o l'articulació pateixin, la qual cosa, si no es corregeix, pot provocar diferents mals tant a les estructures dentals, a l'articulació temporomandibular (és a dir, l'articulació que uneix la nostra mandíbula al crani) i fins i tot als òrgans adjacents.

2. Quines patologies corregeix la fèrula de descàrrega?

Existeixen diversos mals orals que es poden solucionar amb la fèrula de descàrrega:

2.1 Bruxisme:

Aquesta patologia es manifesta quan una persona, generalment en dormir, grinyola o estreny les dents. La funció de la fèrula de descàrrega és la de corregir i alleujar la pressió que s'exerceix sobre les dents i la mandíbula quan existeix bruxisme. Això perquè aquesta pressió s'exerceixi sobre el motlle de resina i no sobre les dents, i així és aquesta la que es desgasta.

Aquest mal tan relacionat amb les vides tan estressants que porta la gran part de la població, porta amb si diversos símptomes i molèsties que la fèrula de descàrrega pot corregir o alleugerir, encara que el més convenient per a la salut oral és aconseguir prevenir a temps el bruxisme.

Símptomes del bruxisme que corregeix la fèrula de descàrrega:

• Desgast dental: en estrènyer i grinyolar fortament les dents mentre dorm, el pacient que pateix bruxisme corre el risc de patir un elevat desgast dental que, en els casos més greus, pot portar amb si la pèrdua de dents.
  • Dolor d'oïdes: l'acció d'estrènyer fortament les dents superiors contra els inferiors en dormir, pot provocar que l'articulació temporomandibular es vegi ressentida, i per tant, aquest dolor preposició 'a'. La preposició és necessària en
  • Dolor cervical o de cap: precisament a causa del dolor referit del qual parlàvem anteriorment, molts pacients presenten maldecaps o cervicals molt forts que, a més, remeten amb dificultat amb l'ús d'analgèsics.
  • Molèsties o dolor en mastegar: quan un pacient pateix un trastorn d'ATM pot presentar molèsties o fins i tot dolor en mastegar aliments.
  • Espetecs: alguns pacients amb ATM experimenten espetecs molt desagradables en obrir o tancar la boca. Fins i tot en algunes ocasions, la mandíbula pot desencaixar-se, la qual cosa resulta una experiència bastant molesta, desagradable i molt dolorosa.

A més de l'ATM o del bruxisme, existeixen altres patologies que també poden remetre o millorar amb l'ús d'una fèrula de descàrrega, entre les quals es troben l'artrosi o l'artritis en l'articulació temporomandibular.

3. Principals cures de la fèrula de descàrrega

Si presentes algun dels símptomes que t'hem descrit i el teu odontòleg t'ha prescrit per pal·liar-ho una fèrula de descàrrega, has de seguir les següents cures perquè la teva fèrula es mantingui en perfecte estat el major temps possible:

• Neteja: neteja-la cada vegada que la facis servir amb el teu raspall de dents i aigua. Després, guarda-la sempre en un lloc humit.
  • Higiene setmanal: almenys una vegada a la setmana, hauràs d'introduir la teva fèrula de descàrrega en un recipient d'aigua en el qual hagis dissolt una pastilla efervescent especial per a la neteja de pròtesi. Deixa la teva fèrula en aquesta solució entre 15 i 30 minuts. Després, raspalla-la i guarda-la fins al proper ús.
  • Col·locació correcta: quan facis servir la teva fèrula de descàrrega, assegura't que està ben col·locada abans de mossegar sobre ella, ja que si no està en la seva posició correcta, pot trencar-se i tu pots sofrir danys en les genives.